Strona główna » Czy WD 40 nadaje się do smarowania łańcucha rowerowego?

Czy WD 40 nadaje się do smarowania łańcucha rowerowego?

przez Rafał Górecki
0 komentarz
Czy WD 40 nadaje się do smarowania łańcucha rowerowego (1)

Jeśli pasjonujesz się jazdą na rowerze, to doskonale zdajesz sobie sprawę, jak istotna jest odpowiednia pielęgnacja tego środka transportu oraz jak znaczący wpływ ma stan techniczny na komfort Twojej przejażdżki. Aby zawsze cieszyć się doskonałym doznaniem z jazdy, kluczowe jest regularne utrzymanie roweru w doskonałym stanie, nie zapominając o szczególnym traktowaniu łańcucha.

Prawidłowe utrzymanie roweru nie wymaga dużego nakładu pracy. To zaledwie kilka prostych kroków, począwszy od dokładnego mycia i skończywszy na właściwym napompowaniu opon. Jednak nie możemy bagatelizować znaczenia łańcucha rowerowego, bowiem to on jest jednym z kluczowych elementów.

Łańcuch rowerowy bez wątpienia stanowi o rdzeniu Twojego roweru. Składa się z wielu połączonych elementów, rolek oraz płytek. To ruchome części w łańcuchu odpowiadają za płynność jazdy. Dlatego właśnie tak istotne jest, aby dbać o nie właściwie. Poprawna konserwacja łańcucha sprawi, że Twój rower będzie się poruszał płynnie i bez zakłóceń. Dlatego też, nie zapominaj o regularnym dbaniu o stan łańcucha rowerowego. Warto zadbać o jego dokładne czyszczenie i odpowiednie smarowanie, w związku z tym w dzisiejszym wpisie postanowiliśmy poruszyć kwestię związaną z tym, czy WD-40 nadaje się do smarowania łańcucha rowerowego. 

Czy WD-40 nadaje się do smarowania łańcucha rowerowego?

Na wielu forach dyskusyjnych trwa odwieczna debata na temat skuteczności preparatu WD-40 do smarowania łańcucha rowerowego. WD-40 zyskał ogromną sławę i jest szeroko stosowany w wielu dziedzinach, ale czy jest on naprawdę odpowiedni do pielęgnacji łańcucha rowerowego?

Historia WD-40 sięga roku 1953, kiedy to trzej technicy z San Diego Rockel Chemical Company stworzyli go na potrzeby producentów samolotów i rakiet w Stanach Zjednoczonych. Po 40 próbach udało im się opracować mieszankę składników, która była doskonałym “usuwaczem wody” (Water Displacement) – stąd właśnie pochodzi nazwa WD-40. Preparat ten został pierwotnie zaprojektowany jako środek ochrony przed rdzą, rozpuszczalnik oraz odtłuszczacz do zastosowań w przemyśle rakietowym.

WD-40 jest dostępny w formie sprayu i ma zdolność do penetracji nawet najtrudniej dostępnych miejsc, doskonale wypierając wodę i zapewniając smarowanie. Głównymi zastosowaniami tego preparatu są smarowanie różnych połączeń i zawiasów, usuwanie zanieczyszczeń z mechanizmów, ułatwianie odkręcania zardzewiałych śrub, usuwanie rdzy oraz działanie przeciw wilgoci i korozji. Jest to środek o szerokim spektrum działania, który znalazł zastosowanie nie tylko w dziedzinie rowerów i motoryzacji, ale także w gospodarstwach domowych.

Jednak, jeśli chodzi o smarowanie łańcucha rowerowego, zdania są podzielone. Istnieje grupa rowerzystów, która używa WD-40 do tego celu, ale istnieje też wiele argumentów przeciwko temu rozwiązaniu. Dlaczego?

Przede wszystkim WD-40 nie jest specjalnie zaprojektowany do smarowania łańcucha rowerowego. Jego główną funkcją jest usuwanie wody i odtłuszczanie, a nie zapewnianie długotrwałego smarowania. Po smarowaniu łańcucha WD-40, często zdarza się, że przyciąga on kurz, piasek, kamyczki i inne zanieczyszczenia, co może prowadzić do szybszego zużycia łańcucha i innych części napędu.

Warto również zaznaczyć, że preparat ten tworzy na powierzchni łańcucha ochronną powłokę, która działa w wodzie. To może być korzystne w przypadku jazdy w deszczu, gdzie chroni łańcuch przed nadmiernym przesuszeniem. Jednakże, jeśli jeździsz głównie w suchych warunkach, ta powłoka może przyciągać zanieczyszczenia i nie stanowi najlepszego rozwiązania.

W porównaniu do specjalistycznych smarów rowerowych, WD-40 może nie być tak trwały. Istnieje przekonanie, że smary dedykowane do rowerów, szczególnie te z dodatkiem teflonu, wytrzymują dłużej i zapewniają lepsze smarowanie. Chociaż niektórzy twierdzą, że WD-40 może utrzymać się na łańcuchu do około 150 km, smary rowerowe są często bardziej wydajne i trwałe.

Ostatecznie wybór środka do smarowania łańcucha rowerowego zależy od twoich preferencji i warunków, w jakich jeździsz. Jeśli często jeździsz w deszczu i zależy ci na ochronie przed wilgocią, WD-40 może być dobrym rozwiązaniem. Jednak w suchych i pylistych warunkach, lepiej jest sięgnąć po specjalistyczny smar rowerowy, który jest dostosowany do potrzeb rowerzysty i zapewnia długotrwałe smarowanie.

Choć WD-40 jest wszechstronnym środkiem, jego skuteczność jako smaru łańcucha rowerowego budzi kontrowersje. Dla wielu rowerzystów, lepszym rozwiązaniem są dedykowane smary rowerowe, które zapewniają trwałe i skuteczne smarowanie przy minimalnym przyciąganiu zanieczyszczeń.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: