Strona główna » Jak napompować wentyl Presta zwykłą pompką?

Jak napompować wentyl Presta zwykłą pompką?

przez Rafał Górecki
0 komentarz
Jak napompować wentyl Presta zwykłą pompką

Chociaż “łapanie kapcia” jest dość powszechne wśród rowerzystów, wciąż nie ma skutecznej alternatywy dla tradycyjnego pompowanego ogumienia. W przypadku zmniejszenia się ciśnienia, konieczne jest ponowne nadmuchanie opony powietrzem. Na kołach roweru występuje jednak kilka różnych rodzajów wentyli, które warto umieć rozróżnić, zwłaszcza aby właściwie skorzystać z odpowiedniej pompki.

Znajomość typów wentyli, takich jak Presta czy Schrader, jest kluczowa, aby uniknąć problemów podczas pompowania. W przypadku Presta, konieczne jest odkręcenie nakrętki przed pompowaniem, podczas gdy wentyl Schrader działa podobnie do wentyla samochodowego, nie wymagając dodatkowych kroków. Ważne jest także dostosowanie odpowiedniej pompki do rodzaju wentyla, aby uniknąć niepotrzebnych kłopotów i zagwarantować właściwe napompowanie opony.

Rowerzyści powinni zatem zdobyć wiedzę na temat różnic między wentylami rowerowymi i stosować odpowiednią technikę pompowania, co pozwoli utrzymać optymalne ciśnienie w oponach i cieszyć się sprawną jazdą bez nieprzyjemnych niespodzianek.

Wentyl Presta – co to jest?

Wentyl Presta, znany także jako Sclaverand (SV) lub zawór francuski (FV), jest szczególnym rodzajem wentyla stosowanym w rowerach. Charakteryzuje się średnicą 6 mm, co sprawia, że do obręczy wymagane są otwory o tej samej niewielkiej średnicy. To z kolei przyczynia się do zwiększenia wytrzymałości koła, co stanowi istotny atut tego typu wentyla. Konstrukcja cienkiego wentyla francuskiego opiera się na gwintowanej rurce, w której umieszczony jest rdzeń z gwintowanym tłoczkiem. Kluczową zaletą tego rozwiązania jest duża szczelność.

Istotnym aspektem jest również trwałe połączenie dętki z wentylem Presta. Warto zaznaczyć, że wymiana wentyla w rowerze z zaworem francuskim jest zazwyczaj utrudniona. Jedynie w niektórych specjalnych modelach istnieje możliwość zastąpienia wentyla w dętce za pomocą dedykowanego klucza. Przy wyborze ogumienia z zaworem Presta konieczne jest uwzględnienie wysokości obręczy. Długość wentyla musi być wystarczająca, aby swobodnie wystawał ponad felgę, co umożliwi efektywne pompowanie koła.

Ważne jest również odróżnienie zaworu francuskiego od wentyla włoskiego, pomimo identycznej średnicy. Wentyl włoski, znany również jako Regina (RV), jest rzadko spotykany i montowany głównie w włoskich dętkach. Warto podkreślić, że wymiana tego typu wentyla jest łatwa, jednak nie można go zamontować w miejscu wentyla francuskiego bez specjalnych adaptacji.

Jaka pompka do zaworu Presta?

Pompka SKS Airchamp Pro to ekonomiczne, lecz solidnie wykonane rozwiązanie z zakresu pomp do CO2. Jej wszechstronność stanowi istotny atut, umożliwiając obsługę nabojów zarówno z gwintem, jak i bez gwintu. To sprawia, że jest to narzędzie nie tylko efektywne, ale również elastyczne, dostosowane do różnych sytuacji. Uniwersalna główka, którą wyposażono w tę pompkę, doskonale sprawdza się zarówno z zaworami Presta, jak i samochodowymi, co podkreśla jej uniwersalność.

Pompa do zaworu Presta jest kluczowym elementem wyposażenia każdego rowerzysty. Jednak wybór odpowiedniego modelu może być wyzwaniem, biorąc pod uwagę różnorodność dostępnych na rynku opcji. Oprócz SKS Airchamp Pro, warto również zwrócić uwagę na inne renomowane pompy dostosowane do zaworów Presta.

Jednym z godnych uwagi produktów jest Lezyne Road Drive. Ta pompka, wykonana z wysokiej jakości materiałów, charakteryzuje się nie tylko solidną konstrukcją, ale także efektywnym działaniem. Posiada system ABS, który ułatwia precyzyjne pompowanie oraz chroni zawór przed przypadkowym wypięciem.

Kolejnym ciekawym wyborem jest Topeak Road Morph G. To hybrydowe rozwiązanie, łączące cechy pomp ręcznych i napełnianych CO2. Dzięki ergonomicznemu designowi i aluminiowej konstrukcji jest lekka, a jednocześnie wyjątkowo trwała.

Nie można zapomnieć o Birzman Velocity Apogee RG. Ta pompka wyróżnia się nie tylko eleganckim wyglądem, ale także funkcjonalnością. Posiada regulowany manometr, który umożliwia precyzyjne dostosowanie ciśnienia, co jest istotne dla miłośników rowerów szosowych.

Warto zaznaczyć, że wybór odpowiedniej pompy do zaworu Presta zależy nie tylko od budżetu, ale także od indywidualnych preferencji i oczekiwań użytkownika. Dlatego przed zakupem zaleca się dokładne zaznajomienie z dostępnymi opcjami i dostosowanie wyboru do własnych potrzeb.

Jak napompować wentyl Presta zwykłą pompką?

Rozpoczynając proces pompowania opony rowerowej wyposażonej w wentyl Presta, pierwszym krokiem jest ewentualne odkręcenie plastikowej nakrętki zabezpieczającej wentyl, o ile taka została zainstalowana. Choć nie jest to obligatoryjne, może okazać się pomocne. Kolejnym etapem jest odkręcenie końcówki wentyla Presta. Warto zaznaczyć, że nie ma potrzeby całkowitego odkręcania, wystarczy dojść do połowy lub trzech czwartych długości.

Następnie przygotowujemy pompkę do użycia i umieszczamy ją na odkręconym wentylu. Po upewnieniu się, że pompka jest gotowa, możemy rozpocząć proces pompowania. Zawór Presta można napełnić za pomocą zwykłej pompki powietrznej, na przykład tej dostępnej na stacji benzynowej lub przenośnej sprężarki. Jednak kluczowym elementem jest posiadanie adaptera zaworu Presta, który mimo swojej niewielkiej wielkości odgrywa ogromną rolę.

Aby skutecznie napompować wentyl Presta przy użyciu standardowej pompki, należy postępować według poniższych kroków. Na początek, odkręcamy śrubę na końcówce zaworu Presta, a następnie nakładamy adapter zaworu na koniec samego wentyla. Po wykonaniu tych kroków uruchamiamy pompę, by napełnić oponę roweru górskiego do oczekiwanego ciśnienia. Po zakończeniu procesu, usuwamy adapter i dokręcamy końcówkę zaworu Presta.

W dzisiejszych czasach, gdy coraz więcej opon rowerowych górskich wykorzystuje wentyle Presta, większość dostępnych na rynku pompek rowerowych jest albo uniwersalna (obsługująca zarówno wentyle Presta, jak i Schradera), albo posiada dwa oddzielne otwory, przystosowane do obu rodzajów zaworów. Mimo to, zawsze warto mieć przy sobie adapter zaworu, zwłaszcza podczas jazdy, aby móc skorzystać z dowolnej dostępnej pompki, w tym również ze standardowej. Niektórzy rowerzyści praktykują trzymanie adaptera na stałe przykręconego do wentyla, jednak istotne jest, aby upewnić się, że wentyl jest właściwie dokręcony przed zastosowaniem adaptera.

Zalety zaworów Presta

Nie, nie chodzi tu jedynie o to, aby wywołać frustrację. Zawory Presta prezentują się zazwyczaj jako bardziej niezawodne i umożliwiają precyzyjniejsze pompowanie opon do określonego ciśnienia. W przeciwieństwie do konstrukcji zaworów Schradera, zawory Presta wykazują mniejszą tendencję do stopniowej utraty powietrza, co wymaga czasami konieczności „doładowania”. Nawet posiadanie nakładki na zawór może ograniczyć straty powietrza, ale nie eliminuje tego problemu, co może prowadzić do sytuacji, w której opona traci docelowe ciśnienie.

Dla zwykłego rowerzysty górskiego, który nie zawsze jest świadomy optymalnego ciśnienia do jazdy, lub może nawet nie zauważać stopniowej utraty powietrza, różnice w rodzaju zaworu mogą wydawać się nieistotne. Jednak dla pasjonatów szybkiej jazdy, precyzyjne ciśnienie w oponach może mieć znaczący wpływ na osiągane prędkości, wyniki w wyścigach i ogólne bezpieczeństwo podczas jazdy.

Długa śruba na końcówce zaworu Presta oferuje dodatkową zaletę. Pozwala kierowcy precyzyjnie zamknąć dętkę przy ustalonym ciśnieniu, nie wymagając stosowania tradycyjnej zatyczki. O ile nie dochodzi do niezauważonych wycieków lub przebicia podczas trasy, opona utrzymuje zaplanowane ciśnienie, co przekłada się na niezawodność i komfort jazdy. W ten sposób, zawory Presta zaspokajają potrzeby rowerzystów, którym zależy na dokładnym utrzymaniu ciśnienia w oponach, co jest kluczowe dla optymalnej wydajności i bezpieczeństwa podczas trasy.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: