Strona główna » Jak poprawnie wyregulować przerzutki?

Jak poprawnie wyregulować przerzutki?

przez Rafał Górecki
0 komentarze
Jak poprawnie wyregulować przerzutki

Przerzutki to kluczowy element każdego roweru, niezależnie od jego przeznaczenia. Odpowiadają za płynną zmianę biegów, co pozwala dostosować opór pedałowania do warunków jazdy. Dobrze wyregulowane przerzutki zapewniają komfort, bezpieczeństwo i efektywność jazdy. Niestety, wiele osób napotyka problemy, takie jak przeskakiwanie łańcucha, trudności w zmianie biegów czy nieprzyjemne dźwięki. Wszystkie te symptomy wskazują na konieczność regulacji. W tym artykule omówimy krok po kroku, jak poprawnie wyregulować przerzutki, aby działały idealnie. Wyjaśnimy, jakie narzędzia są potrzebne, jak rozpoznać problem i jak go skutecznie rozwiązać. Warto pamiętać, że choć na początku proces ten może wydawać się skomplikowany, z czasem staje się prosty i intuicyjny. Regularna konserwacja i właściwa regulacja przerzutek to podstawa długotrwałego użytkowania roweru bez usterek.

Regulacja przedniej przerzutki

Przednia przerzutka odpowiada za zmianę biegów pomiędzy tarczami korby. Aby poprawnie ją wyregulować, należy skupić się na kilku kluczowych aspektach.

  1. Przygotowanie narzędzi i roweru Przed przystąpieniem do regulacji upewnij się, że masz odpowiednie narzędzia: śrubokręt krzyżakowy, klucz imbusowy (najczęściej 4 mm lub 5 mm) oraz smar do łańcucha. Rower ustaw na stojaku serwisowym lub odwróć go, aby zapewnić stabilność.
  2. Sprawdzenie ustawienia przerzutki Przednia przerzutka powinna być ustawiona równolegle do tarcz korby. Odległość między górną krawędzią przerzutki a największą tarczą powinna wynosić około 2-3 mm. Jeśli przerzutka jest zbyt wysoko lub zbyt nisko, należy poluzować śrubę mocującą i dostosować jej pozycję.
  3. Regulacja śrub ograniczających Przednia przerzutka posiada dwie śruby oznaczone literami „L” (low) i „H” (high).
    • Śruba „L” reguluje położenie przerzutki na najniższym biegu (najmniejsza tarcza). Ustaw łańcuch na najmniejszej tarczy z przodu i największej z tyłu, a następnie dostosuj śrubę tak, aby łańcuch znajdował się dokładnie na środku tarczy.
    • Śruba „H” reguluje położenie przerzutki na najwyższym biegu (największa tarcza). Ustaw łańcuch na największej tarczy z przodu i najmniejszej z tyłu, a następnie dostosuj śrubę, aby uniknąć przeskakiwania łańcucha.
  4. Naciąg linki Linka przerzutki powinna być odpowiednio napięta. Jeśli łańcuch nie zmienia biegu lub zmienia go zbyt wolno, należy delikatnie dokręcić pokrętło regulacyjne przy manetce.

Regulacja tylnej przerzutki

Tylna przerzutka odpowiada za zmianę biegów na kasecie, co jest bardziej złożonym procesem niż regulacja przedniej przerzutki.

  1. Sprawdzenie ustawienia wózka przerzutki Wózek tylnej przerzutki powinien być ustawiony równolegle do płaszczyzny kół. Jeśli jest wygięty, należy go wyprostować za pomocą specjalnego narzędzia (np. przyrządu do prostowania haka przerzutki) lub wymienić hak przerzutki.
  2. Regulacja śrub ograniczających Tylna przerzutka również posiada śruby „L” i „H”:
    • Śruba „L” reguluje położenie przerzutki na największej zębatce. Ustaw łańcuch na najmniejszej tarczy z przodu i największej z tyłu, a następnie dostosuj śrubę tak, aby łańcuch znajdował się dokładnie na środku zębatki.
    • Śruba „H” reguluje położenie przerzutki na najmniejszej zębatce. Ustaw łańcuch na największej tarczy z przodu i najmniejszej z tyłu, a następnie dostosuj śrubę.
  3. Naciąg linki i precyzyjna regulacja Pokrętło regulacyjne przy manetce pozwala precyzyjnie dostosować napięcie linki. W przypadku trudności w zmianie biegów na większe zębatki należy dokręcić pokrętło. Jeśli problem dotyczy mniejszych zębatek, pokrętło należy poluzować.
  4. Regulacja B-tension Śruba B-tension kontroluje odległość górnego kółka przerzutki od kasety. Optymalna odległość wynosi 5-6 mm. Zbyt mała odległość powoduje hałas, a zbyt duża obniża precyzję zmiany biegów.
  5. Testowanie i dostosowanie Po zakończeniu regulacji sprawdź działanie przerzutki, zmieniając biegi na wszystkie możliwe kombinacje. Upewnij się, że łańcuch płynnie przeskakuje pomiędzy zębatkami bez niepotrzebnych oporów.

Regulacja przerzutek to nie tylko kwestia komfortu, ale również bezpieczeństwa jazdy. Choć na początku może wydawać się skomplikowana, z czasem staje się łatwa do opanowania. Pamiętaj o regularnym czyszczeniu i smarowaniu napędu oraz kontrolowaniu napięcia linek. Jeśli nie czujesz się na siłach, zawsze możesz zwrócić się o pomoc do serwisu rowerowego. Dobrze wyregulowane przerzutki to gwarancja płynnej, przyjemnej jazdy i długiej żywotności komponentów roweru.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: