Strona główna » Jak ustawić i zmieniać przerzutki w rowerze szosowym?

Jak ustawić i zmieniać przerzutki w rowerze szosowym?

przez Rafał Górecki
0 komentarz
Jak ustawić i zmieniać przerzutki w rowerze szosowym (1)

Przy wyborze nowego roweru zawsze warto zwracać uwagę na układ przerzutek, ponieważ pełnią one kluczową rolę w zapewnieniu efektywnego napędu. Warto zrozumieć, jak poprawnie korzystać z manetek odpowiedzialnych za zmianę biegów, zwłaszcza jeśli jesteśmy początkującymi rowerzystami.

Przerzutki to mechanizmy, które pozwalają zmieniać przełożenia na rowerze. Dzięki nim możemy dostosować trudność pedałowania do terenu, co jest kluczowe podczas pokonywania trudniejszych tras.

Jak działają przerzutki w rowerze szosowym?

Zmiana przełożeń w rowerze szosowym jest prostym procesem, który polega na odpowiednim manipulowaniu klamkomanetkami. W przypadku systemu Shimano, mechanizmu przekładania biegów, ruchy te odbywają się w sposób intuicyjny.

Aby przenieść się na wyższy bieg, wystarczy odepchnąć klamkomanetkę do wewnątrz kierownicy. Ten ruch spowoduje, że łańcuch przeskoczy na większy ząbek na przednim zębatym kole, co zwiększy trudność pedałowania. Jest to przydatne na płaskim terenie lub w trakcie zjazdów, kiedy można rozwijać większą prędkość.

Z kolei, aby wejść na niższe biegi, należy nacisnąć dodatkową, mniejszą manetkę, znajdującą się od wewnętrznej strony klamki. Ten ruch pozwala na przeskoczenie łańcucha na mniejszy ząbek na przednim zębatym kole, co ułatwia pedałowanie na terenach pod górę lub w trudniejszych warunkach.

Warto pamiętać, że oswojenie się z obsługą przerzutek w rowerze szosowym wymaga praktyki. Po kilku próbach zmiana biegów stanie się płynniejsza, a rowerzysta będzie w stanie swobodnie dostosowywać przełożenia do zmieniającego się terenu i własnych potrzeb. Dzięki temu jazda na szosówce stanie się bardziej komfortowa i efektywna.

Jak używać przerzutek w rowerze szosowym?

Unikanie krzyżowania łańcucha stanowi kluczową zasadę przy korzystaniu z przerzutek w rowerze szosowym. Dlaczego? Otóż im bardziej łańcuch jest prosty, tym mamy do czynienia z mniejszym tarcie. To z kolei przekłada się na efektywniejsze przenoszenie mocy z pedałów na koła. Aby to zrozumieć, warto wiedzieć, że skrzyżowany łańcuch zakrzywia się w aż czterech miejscach: przy zejściu z zębatki, przy wejściu na koło łańcuchowe, przy zejściu z koła łańcuchowego od dołu oraz przy wejściu na płytkę przerzutki tylnej. Im bardziej jest skrzyżowany, tym bardziej się wygina, co nie jest korzystne dla wydajności napędu.

W przypadku rowerów z podwójnym łańcuchem, warto unikać używania trzech najmniejszych zębatek, gdy jesteśmy na małym kole łańcuchowym, oraz trzech największych, gdy jesteśmy na dużym kole. W przeciwnym razie ryzykujemy nadmiernie skrzyżowany łańcuch i naciągniętą tylną przerzutkę, co w dłuższej perspektywie może prowadzić do problemów, takich jak u zawodowego kolarza Andy’ego Schlecka.

Zmiana przerzutek “na siłę”, znana jako “load-bearing shifting,” nie jest korzystna dla kondycji napędu rowerowego. Zamiast tego zaleca się dopasowanie rytmu pedałowania do zmiany biegów. Zdejmij nogę z gazu, zmień przerzutkę, a następnie stopniowo zwiększaj siłę nacisku na pedały. To szczególnie ważne przy zmianie biegu na kole łańcuchowym, aby upewnić się, że przerzutka działa poprawnie i że łańcuch nie ryzykuje zerwania.

Ważna uwaga dotyczy zmiany biegów podczas jazdy na rowerze. Nigdy nie dokonuj zmiany biegu, gdy unosisz się nad siodełkiem i stoisz na pedałach. To może prowadzić do groźnych wypadków.

W rowerach z dwoma lub trzema kołami łańcuchowymi, można napotkać na problem gwałtownego skoku kadencji podczas zmiany przerzutki na kole łańcuchowym. Aby uniknąć tego problemu, wiele zaawansowanych systemów elektronicznych oferuje możliwość zsynchronizowania zmiany łańcucha z przekładaniem zębatek. Przykładowo, zmieniając z 1×8 na 2×8, można wygodnie przenieść się na 2×6 lub 2×5, co pozwoli uniknąć gwałtownego skoku kadencji.

Niezależnie od terenu, na którym jeździsz (zjazdy, podjazdy, tereny płaskie czy pagórkowate), zawsze staraj się przewidywać i dostosowywać zmiany biegów z wyprzedzeniem. Nie czekaj na ostatnią chwilę, aby zmieniać kilka biegów w górę lub w dół. To może prowadzić do zerwania łańcucha, szczególnie podczas podjazdów.

Warto pamiętać, że każdy rowerzysta ma swoje preferencje i poziom zaawansowania. Dlatego ważne jest, aby znaleźć odpowiednie przełożenie, które zapewni komfortową jazdę i dostosować je do swojego tempa oraz celów podczas wyprawy rowerowej. Jazda na rowerze to nie tylko sprawność fizyczna, ale także umiejętność zarządzania techniką i dostosowywania się do różnych warunków terenowych.

Jak ustawić i zmieniać przerzutki w rowerze szosowym?

Przy korzystaniu z przerzutek w rowerze szosowym istnieje kilka kluczowych zasad, które warto wziąć pod uwagę, zarówno przy ustawianiu, jak i zmienianiu biegów. Zrozumienie tych aspektów przyczynia się do płynnej i efektywnej jazdy.

Pierwsza ważna zasada dotyczy samego procesu zmiany biegu – pedałowanie jest kluczowe, ale istnieje pewien delikatny balans. Niezbyt mocne naciskanie na pedały podczas zmiany biegu jest zalecane. Zbyt duża siła może sprawić, że przerzutka nie przeskoczy miękko i płynnie na kolejny ząbek. Dlatego zachowuj subtelność i wyważoną siłę pedałowania podczas zmiany biegu, co przekłada się na komfort jazdy.

Kolejny aspekt to dostosowanie biegu do zmieniających się warunków terenowych. Szczególnie na podjazdach warto pamiętać, że zmiana na odpowiednio lżejszy bieg przed wejściem na wzniesienie ułatwia jazdę. To pozwala zachować równomierną kadencję i nie obciążać zbytnio nóg na początku podjazdu. Zmiana na lżejszy bieg jest zwykle znacznie mniej problematyczna, gdy teren jeszcze jest płaski lub lekko nachylony.

Ustawienie przerzutek to również kluczowa sprawa. Upewnij się, że przerzutki są dobrze wyważone, co oznacza, że łańcuch bez problemu przeskakuje z jednej tarczy/zębatki na drugą. Staraj się wyeliminować wszelkie tarcie i opór, co przekłada się na wydajność i komfort jazdy. Jeśli przerzutki nie są dobrze wyregulowane, możesz spotkać się z problemami w trakcie zmiany biegów, co może wpłynąć negatywnie na Twoją jazdę.

Warto podkreślić, że równomierna jazda jest kluczowa dla zachowania wydolności i komfortu podczas treningów lub przejażdżek. Dlatego podążaj za zasadą dostosowywania biegów do terenu i unikaj gwałtownych zmian, które mogą obciążać nogi lub prowadzić do zerwania łańcucha.

Wszystko to sprowadza się do płynnego zarządzania przerzutkami w rowerze szosowym, co pozwala na zachowanie komfortu i wydolności w trakcie jazdy. Pamiętaj, że praktyka i doświadczenie pomagają w doskonaleniu techniki, więc nie krępuj się eksperymentować i doskonalić swoje umiejętności korzystania z przerzutek na swoim rowerze szosowym.

Jakich błędów unikać przy zmianie przerzutek w rowerze szosowym?

Przy zmianie przerzutek w rowerze szosowym istnieje kilka błędów, które należy koniecznie unikać, aby zachować wydajność i sprawność napędu. Jednym z głównych błędów jest sytuacja nazywana “przekosem łańcucha”.

Przekos łańcucha występuje, gdy jednocześnie używamy najcięższego biegu na jednej przerzutce (czyli największej tarczy/zębatki) i najlżejszego biegu na drugiej przerzutce (czyli najmniejszej tarczy/zębatki). To powoduje nadmierny kąt nachylenia łańcucha i napięcie, co może prowadzić do problemów. Przekos obciąża zarówno układ przerzutek, jak i samo łańcuch, a także wpływa negatywnie na wydajność przenoszenia mocy na koła.

Aby uniknąć przekosu łańcucha, zawsze staraj się wybierać biegi, które są bardziej równomiernie rozłożone między przerzutkami. Dostosowując przełożenia, dbaj o to, aby zarówno tarcze/zębatki przednie, jak i tarcze/zębatki tylne współpracowały w sposób, który minimalizuje napięcie na łańcuchu i zapewnia płynne przenoszenie mocy.

Innym błędem, który warto unikać, jest zmienianie biegów podczas mocnego naciskania na pedały, co może wpłynąć na komfort i efektywność jazdy. Zmiana biegu powinna być dokonywana w miarę możliwości bez nadmiernego obciążania układu napędowego. Warto dostosować tempo pedałowania do zmiany biegów, szczególnie w trudniejszych warunkach terenowych, aby zachować płynność i zapobiec zerwaniu łańcucha lub nadmiernemu napięciu.

Unikanie przekosu łańcucha i dbanie o płynne zmiany biegów to kluczowe elementy utrzymania sprawności i wydajności napędu w rowerze szosowym. Poprawne zarządzanie przerzutkami i ostrożność podczas zmiany biegów przyczyniają się do komfortowej i efektywnej jazdy.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: