Strona główna » Którą przerzutkę najpierw regulować?

Którą przerzutkę najpierw regulować?

przez Rafał Górecki
0 komentarze

Regulacja przerzutek to jedno z kluczowych zadań, które zapewnia płynną jazdę na rowerze. Prawidłowo działające przerzutki nie tylko wpływają na komfort jazdy, ale także zapobiegają nadmiernemu zużyciu komponentów napędu. Dla wielu rowerzystów pytanie, którą przerzutkę regulować najpierw – przednią czy tylną – pozostaje dylematem. Odpowiedź na to pytanie zależy od kilku czynników, takich jak rodzaj problemu z przerzutkami, typ napędu oraz poziom doświadczenia osoby przeprowadzającej regulację. W tym artykule wyjaśnimy, dlaczego kolejność regulacji jest ważna i jakie kroki należy podjąć, by osiągnąć optymalne efekty.

Dlaczego kolejność regulacji ma znaczenie?

Regulacja przerzutek nie polega wyłącznie na dokręceniu śrub czy napięciu linki. To proces, który wymaga precyzji i zrozumienia mechaniki napędu. Kolejność regulacji – najpierw tylna przerzutka, potem przednia – wynika z faktu, że tylna przerzutka jest bardziej podatna na częste zmiany podczas jazdy. Przekłada się to na jej kluczową rolę w dostosowywaniu przełożeń.

W pierwszej kolejności warto skupić się na tylnej przerzutce, ponieważ to ona odpowiada za większość zmian biegów. Nieprawidłowo wyregulowana tylna przerzutka może powodować problemy z przednią, np. nadmierne napięcie łańcucha. Dopiero po uzyskaniu płynnego działania tylnej przerzutki można przejść do regulacji przedniej, która współpracuje z łańcuchem na ustalonych zębatkach kasety.

Jak wyregulować tylną przerzutkę?

Tylna przerzutka jest bardziej złożona niż przednia, co wynika z liczby przełożeń na kasecie i jej czułości na zmiany. Regulację należy rozpocząć od sprawdzenia stanu linki i pancerzy. Zanieczyszczenia lub uszkodzenia mogą wpływać na płynność działania.

  1. Wyzerowanie ograniczników (L i H): Ustaw przerzutkę na najmniejszej zębatce i wyreguluj śrubę ogranicznika H, aby wózek przerzutki znajdował się dokładnie pod najmniejszą zębatką. Następnie przełącz na największą zębatkę i wyreguluj śrubę L w taki sposób, by wózek przerzutki nie wychodził poza linię kasety.
  2. Regulacja napięcia linki: Ustaw manetkę w pozycji neutralnej, a linkę dokręć na tyle, by zmiany przełożeń były płynne. W przypadku problemów możesz delikatnie dostosować napięcie za pomocą baryłki regulacyjnej.
  3. Testowanie przełożeń: Przełączaj biegi po kolei, obserwując, czy przerzutka szybko i precyzyjnie zmienia zębatki. W razie potrzeby dokonaj drobnych korekt.
  4. Płynność ruchu wózka: Upewnij się, że wózek porusza się swobodnie. Warto sprawdzić, czy koła napinacza i prowadnicy są czyste.

Jak wyregulować przednią przerzutkę?

Regulacja przedniej przerzutki wymaga uwzględnienia pracy łańcucha na różnych zębatkach kasety i korby. Ważne jest, by łańcuch nie ocierał o prowadnicę przerzutki i by zmiany biegów były płynne.

  1. Ustawienie wysokości przerzutki: Przednia przerzutka powinna znajdować się około 2-3 mm nad największą tarczą korby. Sprawdź, czy jej prowadnica jest równoległa do linii łańcucha.
  2. Wyzerowanie ograniczników (L i H): Na najniższej zębatce kasety ustaw przerzutkę tak, by łańcuch znajdował się pośrodku prowadnicy. Regulację dokonaj za pomocą śruby L. Następnie przełącz na największą tarczę i wyreguluj śrubę H.
  3. Regulacja napięcia linki: Ustaw manetkę w pozycji neutralnej i napięcie linki dostosuj w taki sposób, by łańcuch nie ocierał o prowadnicę przerzutki podczas zmiany przełożeń.
  4. Testowanie: Sprawdź, czy łańcuch płynnie przechodzi pomiędzy tarczami korby przy różnych ustawieniach kasety. W razie potrzeby dokonaj korekt.

Regulacja przerzutek to proces wymagający czasu i precyzji, ale przestrzeganie odpowiedniej kolejności – najpierw tylna przerzutka, potem przednia – znacznie go ułatwia. Dzięki temu zapewniasz płynną i bezproblemową pracę całego układu napędowego. Pamiętaj, że regularne konserwacje i czyszczenie komponentów przyczyniają się do dłuższej żywotności osprzętu oraz lepszego komfortu jazdy.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: