Strona główna » Giro d’Italia 2023: etap 9 – trasa i szczegółowa mapa

Giro d’Italia 2023: etap 9 – trasa i szczegółowa mapa

przez Rafał Górecki
0 komentarz
Giro d'Italia 2023: etap 9 - trasa i szczegółowa mapa

14 maja (niedziela) odbył się 9. etap Giro d’Italia 2023, który stanowił ważne wydarzenie pierwszego tygodnia wyścigu. To była płaska jazda indywidualna na czas o długości 35 kilometrów, zasłużenie oznaczona czterema gwiazdkami, ze względu na umiejętności specjalistów od tej dyscypliny. Warunki atmosferyczne jednak również odegrały swoją rolę.

Startując w Savignano sul Rubicone, kolarze mieli okazję podziwiać starożytny most nad rzeką Rubicone, zbudowany przez Rzymian w I wieku p.n.e. To miasteczko, choć doświadczyło całkowitego zniszczenia podczas wielkiej wędrówki ludów, zostało odbudowane w XIV wieku. W centrum wyróżniał się kościół z VII wieku.

Ta czasówka była kluczowym elementem rywalizacji, gdzie specjaliści od jazdy indywidualnej na czas mieli okazję zaprezentować swoje umiejętności. Jednak pogoda mogła wpłynąć na ostateczne wyniki, dodając niepewności do rywalizacji. Długość trasy i jej płaski charakter utworzyły równą arenę dla rywalizujących, gdzie umiejętności techniczne i wydolność były równie ważne.

Giro d’Italia 2023: etap 9 – trasa i szczegółowa mapa

To była klamra pierwszego tygodnia wyścigu, gdzie specjaliści od jazdy indywidualnej na czas mieli okazję zabłysnąć. Trasa wiodła przez malownicze włoskie tereny, a choć umiejętności zawodników miały decydujące znaczenie, nie można było też zapominać o wpływie warunków atmosferycznych.

Startując z Savignano sul Rubicone, kolarze mieli okazję przejechać przez kręte drogi na północ, mijając San Mauro Pascoli i przedmieścia Gatteo a Mare, aż do punktu pomiaru czasu w Fossa. Tutaj trasa zwężała się, prowadząc chwilowo przez lokalną szosę, jednak z dobrze utrzymanym asfaltem. Proste odcinki dróg pozwoliły zawodnikom rozwijać prędkość, zwłaszcza że kręte zakręty zniknęły z ich widoku. Kolejny punkt pomiaru czasu znajdował się w Ruffio, na 23. kilometrze.

Miastem docelowym była Cesena, miasto z długą historią sięgającą czasów Etrusków i Umbrów. Zostało opanowane przez Rzymian w III wieku p.n.e. i ze względu na swoje położenie przy drodze Via Emilia, stało się ważnym punktem w latach Państwa Kościelnego. W Cesenie można odnaleźć liczne zabytki, w tym pięć pałaców, opactwo z XI wieku, XIV-wieczną katedrę oraz XVIII-wieczny most nad rzeką Savio. To miejsce odznacza się również otwartą w 1452 roku biblioteką, będącą pierwszą tego typu instytucją we Włoszech.

Zawodnicy wjechali do Ceseny 6 kilometrów przed metą, pokonując wąskie uliczki centrum miasta i mijając punkt pomiaru czasu. Finisz umiejscowił się przy siedzibie firmy Technogym, zajmującej się produkcją sprzętu sportowego.

Choć długa czasówka pozwoliła zawodnikom rozwijać wysoką prędkość, pogoda była czynnikiem mogącym wpłynąć na wyniki. Prognozowane opady deszczu i burze w okolicach Ceseny stwarzały dodatkowe wyzwania i ryzyko na trasie.

Remco Evenepoel (Soudal-Quick-Step) uważany był za głównego faworyta, mając na uwadze jego dominującą postawę na poprzedniej czasówce. Choć kontuzje mogły mu przeszkodzić, pozostawiali go za sobą Filippo Ganna (Ineos Grenadiers) wycofany z rywalizacji. Pozostałymi rywalami byli m.in. Primoz Roglic (Jumbo-Visma), João Almeida (UAE Team Emirates), Brandon McNulty (UAE Team Emirates) oraz zawodnicy tak jak Stefan Küng (Groupama-FDJ), Josef Cerny (Soudal-Quick Step), Tao Geoghegan Hart i Geraint Thomas (obaj Ineos Grenadiers).

Punkty pomiaru czasu znajdowały się w trzech punktach: Fossa (13 km), Ruffio (23,1 km) oraz Cesena (29 km). Start pierwszego zawodnika miał miejsce o 13:15, zaś ostatni oczekiwany był na mecie około 17:09. Zawodnicy wyruszali co minutę, a ostatnia piętnastka wystartowała co trzy minuty.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: