Strona główna » Giro d’Italia – szczegółowa historia Grand Touru

Giro d’Italia – szczegółowa historia Grand Touru

przez Rafał Górecki
0 komentarz
Giro d'Italia - szczegółowa historia Grand Touru

Giro d’Italia to coroczny wyścig kolarski rozgrywany we Włoszech od 1909 roku. Stanowi część “Wielkiej Trójki” najważniejszych światowych wyścigów etapowych, obok Tour de France i Vuelta a España. RCS MediaGroup, właściciel La Gazzetta dello Sport – inicjatora wydarzenia, jest głównym organizatorem imprezy. Giro d’Italia, którego wymowa to [ˈdʒiːro diˈtaːlja], skupia się na wieloetapowych zmaganiach. Jego bogata historia i prestiż czynią go znaczącym wydarzeniem w świecie kolarstwa. Trasa wyścigu prowadzi przez malownicze włoskie krajobrazy, przyciągając uwagę miłośników sportu i przyrody. Popularność Giro d’Italia stale rośnie, a rywalizacja na trasie dostarcza zarówno emocji, jak i wyzwań dla zawodników. To nie tylko sportowy spektakl, ale także okazja do promocji kultury i turystyki we Włoszech.

Giro d’Italia – kto jest założycielem?

Pierwsza edycja słynnego wyścigu kolarskiego, Giro d’Italia, miała miejsce w 1909 roku we Włoszech. To wydarzenie było inicjatywą La Gazzetta dello Sport, czołowego włoskiego dziennika sportowego, będącego częścią koncernu medialnego RCS MediaGroup. Giro d’Italia, znane również jako Tour of Italy, stało się jednym z najważniejszych wyścigów kolarskich na świecie.

La Gazzetta dello Sport odegrała kluczową rolę w jego powstaniu, a wyścig szybko zyskał uznanie i popularność zarówno wśród zawodników, jak i kibiców. Idea wyścigu wyrosła z pragnienia promocji kolarstwa i propagowania sportu we Włoszech. Obecnie Giro d’Italia stanowi jedną z tzw. “Wielkiej Trójki” razem z Tour de France i Vuelta a España, stanowiąc trzy najważniejsze i najbardziej prestiżowe wyścigi etapowe na świecie.

Historia Giro d’Italia odzwierciedla pasję Włoch do kolarstwa oraz umiejętność łączenia sportu z kulturowym dziedzictwem kraju. Trasa wyścigu wiedzie przez malownicze krajobrazy i historyczne miejsca, przyciągając uwagę nie tylko miłośników kolarstwa, ale także entuzjastów podróży i przyrody. Dzięki inicjatywie La Gazzetta dello Sport i wsparciu RCS MediaGroup Giro d’Italia stało się nie tylko sportowym wydarzeniem, ale również symbolem włoskiego zapału i tradycji.

fot. Giro d’Italia – Facebook

Giro d’Italia – szczegółowa historia Grand Touru

Pierwsza edycja Giro d’Italia odbyła się w 1909 roku, zainicjowana przez renomowany włoski dziennik sportowy, La Gazzetta dello Sport. Od tego czasu wyścig, znany również jako Tour of Italy, stał się corocznym spektaklem, chociaż dwukrotnie przerwany wskutek światowych konfliktów zbrojnych – podczas I wojny światowej (1915-1918) oraz II wojny światowej (1941-1945). Zwykle zaplanowany na maj, Giro d’Italia jest pierwszym z trzech “Wielkich Tourów” kolarskich, stanowiących kluczowe wydarzenia w świecie kolarstwa.

Warto wspomnieć, że w 1912 roku dokonano nietypowej oceny, nagradzając nie indywidualnych kolarzy, lecz najlepsze zespoły w klasyfikacji końcowej. Trasa wyścigu, obejmująca głównie obszar Włoch, jednak niejednokrotnie wiodła także przez inne kraje europejskie – liczne edycje miały swój start poza granicami Włoch, a nawet w Izraelu w 2018 roku.

W historii Giro d’Italia wyróżniają się trzej kolarze o rekordowej liczbie pięciu triumfów w klasyfikacji generalnej – Alfredo Binda, Fausto Coppi i Eddy Merckx. Mario Cipollini natomiast zdobył rekordową liczbę 42 etapowych zwycięstw w trakcie swojej kariery.

Pamiętne było jednak zdyskwalifikowanie początkowego zwycięzcy edycji 2011, Alberta Contadora, za złamanie przepisów antydopingowych. Decyzją Sportowego Sądu Arbitrażowego pierwsze miejsce przyznano drugiemu zawodnikowi na mecie, Michele Scarponiemu. Podobne kontrowersje miały miejsce dwa lata wcześniej, kiedy to zdyskwalifikowano Danilo Di Lucę (2. miejsce) i Franco Pellizzottiego (3. miejsce), a podium otrzymali inni kolarze.

Historia Giro d’Italia niestety zawiera również tragiczne epizody. W ciągu lat odnotowano cztery śmiertelne wypadki kolarzy uczestniczących w wyścigu – w 1952 zginął Orfeo Ponsin, w 1976 Juan Manuel Santisteban, w 1986 Emilio Ravasio, a w 2011 Wouter Weylandt.

Od swego skromnego początku inicjatywa La Gazzetta dello Sport ewoluowała w międzynarodowy fenomen. Giro d’Italia nie tylko wyznacza standardy w kolarstwie, ale także oddziałuje na kulturę, turystykę i zjednoczenie społeczności sportowej. Jego trasa wiedzie przez malownicze pejzaże, wpływając na wyobraźnię nie tylko kibiców, lecz również miłośników podróży. Pomimo przeciwności losu i kontrowersji, Giro d’Italia pozostaje kluczowym elementem włoskiej historii sportu oraz dziedzictwem kolarstwa światowego.

MOŻE CI SIĘ SPODOBAĆ: